Артем Беседа: У 2019 закріпиться баланс між креативом та якісним дизайном

Час читання: 20 хвилин
537

Артем Беседа, засновник та керівник міжнародної студії дизайну та брендингу Rocketmen, підбив підсумки 2018 року

Артем Беседа: У 2019 закріпиться баланс між креативом та якісним дизайном - Фото №1

У 2018 році вже більшість великих компаній почали йти до Digital. Якщо раніше це вважалося пасивним рекламним каналом, то сьогодні для багатьох стає основним. Дедалі більшість людей, приходячи додому, не включають телевізори, а сідають за ноутбук. До того, «новим телевізором», який завжди з нами став смартфон, і битва за увагу споживачів перенеслася на невеликі екрани. 2018 року навіть Google офіційно визнав смартфони. Тепер видача в Топ 10 Google залежить від того, наскільки комфортно працювати з сайтом на смартфоні.

Найбільший бум у 2018 році припав на Instagram. Звичайно, не останню роль у цьому відіграв комерційно заточений розум Цукерберга, який зрозумів, як із Instagram зробити зручну платформу для реклами, маскуючи пости, що продають, під цікавим контентом. Але не тільки пряма реклама в Instagram стала поглинати рекламні бюджети, а й формування активної течії блогерів. Кажуть, що настала ера «пост-постіндустріального суспільства» – гроші у тих, хто має клієнтів. Тепер блогер – це не невдалий письменник, який пише кілометрові тексти на ЖЖ, а людина, яка відкриває свій life style та своєю щирістю та відкритістю підкорює аудиторію, тим самим стаючи для свого кола людей лідером думок. І тепер фраза у сторіз: «сходила до ресторану «Рів'єра» – там неймовірні стейки!» - Працює набагато краще посту з апетитною фотографією стейка з цього ресторану. Люди усвідомили, як правильно використовувати старе «сарафанне радіо», застосовуючи сучасні технології. Тому найефективніший у 2018 році саме цей спосіб.

2018 року відбулася переоцінка значення віжуалів у рекламі. Багато хто усвідомив, що віжуал – це серце всіх каналів комунікації. Дедалі більше уваги приділяється дизайну. У 2019 закріпиться баланс між креативом та якісним дизайном. В епоху Digital економія на віжуалах може призвести до провалу рекламної компанії. Це пов'язано з тим, що рекламний ринок стає перенасиченим і при дотику потенційного клієнта з вашою рекламою все має бути на найвищому рівні – і концепція і дизайн.

Розподіл медіа бюджетів між каналами

Щороку відбувається трансформація. Можна назвати це еволюцією, але темпи розвитку дуже швидкі, тому слово трансформація підходить краще. Я згадую YouTube, коли він починав набирати популярності, це був сайт, на якому більша частина контенту складалася з приколів та розважального трешу. Гумор був основою.

Ривок можна пов'язати із розвитком технологій. Настав день, коли 4K формат можна зняти за допомогою звичайного телефону і зробити ролик не гіршим за телевізійний. Звідси найкраща якість контенту та інша аудиторія YouTube. Наразі YouTube став різнобічним. Гумор залишився, але додався освітній контент та ще багато корисного. У 2018 році реклама з ТБ розпочала міграцію на YouTube. І наступного року баланс між ТБ і digital продовжуватиме збільшуватися у бік інтернету. Декілька інструментів не виправдали шуму, створеного навколо них. Наприклад, боти в месенджері.

Не знаю, як в інших країнах, але ми мали більше реклами про ефективність, ніж реально успішних кейсів. Цей канал працює не у всіх сферах, але спочатку все подавали, як «нова ера реклами» і конкурент контекстної. Не всім зайшло, як хотілося. Все більше втрачає силу поліграфія і все більше людей беруть флаєри з жалю до тих, хто роздає, ніж з інтересу. Цей вид реклами або невдовзі помре, або має трансформуватися.

Президентські вибори та перерозподіл обсягу рекламного ринку

Вже зараз ми бачимо, що деякі кандидати усвідомили, що борди з їхніми гучними обіцянками можуть не спрацювати, оскільки, проходячи повз них, потенційний виборець може писати щось у месенджері. Тоді вони почали знімати якісні ролики з гарними обіцянками та запускати у соціальних мережах. Думаю, ближче до кінця зими настане активніша фаза: на ТБ кількість реклами скоротять, і кандидати намагатимуться достукатися за допомогою сучасних каналів зв'язку. У передвиборчих перегонах не обійдеться без класики – поліграфічна продукція точно не зникне. Адже старшому поколінню не властиво перебувати у смартфонах і основний канал новин – це газета у поштовій скриньці (у старій поштовій скриньці на першому поверсі).

При цьому важливо розуміти, що офлайн та онлайн реклами мають бути реалізовані з єдиним месенджем. Тому буде працювати комплексний підхід - щоб дизайн виглядав добре, як в digital, так і на зовнішній рекламі.

Основні принципи та побажання сучасних українських рекламодавців

Все залежить від рекламованого продукту. Але, загалом, чим більше клієнт стикається з рекламою, тим більше в нього імунітет до неї. Зараз йде війна за увагу споживача і спосіб «купи у нас, ми краще» вже сприймається як «купи у нас і бла-бла-бла». У 2018 році ми спостерігали у деяких лідерів рекламні кампанії, побудовані на креативі та оригінальних ідеях. Не завжди вдало, але це правильний шлях. Я думаю, наступний етап – коли реклама буде рекламою, але в іншому пакуванні.

На даний час трендом є відкритість та щирість. Це хоче побачити споживач з екранів. Якщо дивитися на західний ринок, то це активно залучається. Коли ми бачимо ідеальну сім'ю на екрані, яка купує якийсь продукт, не дуже віриться у таку сім'ю, а отже, і продукт – фальш. Ми хочемо бачити в рекламі справжніх героїв, справжнє життя та розв’язання реальних проблем. Звичайно, це не повинно бути подано в лоб і викликати відторгнення. Саме тут має включатись креатив і вибиратися спосіб, як зробити так, щоб можна було достукатися до серця споживача. Саме серця – голова забита іншим.

Зараз все рухається до прозорості. Пам'ятається, коли з'явилися ресторани з відкритою кухнею, вони набули популярності. Завжди цікаво спостерігати за процесом, і це додає довіри, яку не можна заслужити іншими способами. Онлайн бізнес також до цього йде. Ми, наприклад, обрали для себе шлях прозорості та реалізували на сайті систему онлайн спостереження за проєктами. Кожен клієнт має доступ до особистого кабінету, в якому він може спостерігати за процесом роботи. Всі ціни на послуги вказані на сайті та з докладними умовами. Дані кроки прибирають зайві питання на початку співробітництва та оптимізують роботу у процесі розробки.

Приплив нестандартних рішень та нових технологій на український рекламний ринок

Це залежить не лише від замовників, а й від виконавців. І нестандартні рішення з’являться, коли два знаменники будуть у потрібних значеннях. Замовник: "Я готовий ризикнути і зробити оригінальне". Виконавець: «У мене є крута команда та компетенція, щоб зробити вам круте рішення». І таких знаменників з кожним роком буде дедалі більше, оскільки відбувається зростання українського рекламного ринку. Відразу не можна зробити крок і почати клепати рекламу, яка б одна за одною брала нагороди в Каннах, але до цього треба прагнути. Тішить, що зараз спостерігається зростання крутих виконавців, а отже, і сміливі замовники скоро з'являться. Потрібно розуміти, що відбувається процес «виховання» клієнтів. Якщо раніше важливо було зробити просто красиву картинку, то сьогодні потрібен дизайн із креативом. Назва цьому – візуальний маркетинг. Головна мета якого не «сподобатися клієнту», а вирішувати певні завдання. Саме тому у цій розробці бере участь не лише дизайнер, а ціла команда.

Розвиток омніканальності та цілісного підходу до рекламних кампаній

Розвиток спостерігається і у сфері ТБ і у сфері зовнішньої реклами, як я раніше казав, вже відчувають, що їхній «пиріг» почали ділити інші канали. Чи зникне взагалі – залежить від готовності змінюватись та адаптуватися. У 2018 році я зустрічав кілька прикольних бордів із цікавим інженерним рішенням (світлодіодні елементи, незвичайне покриття тощо). Це зупиняло мій погляд. Але знову ж таки, якщо копати глибше, то який головний мінус зовнішньої реклами та ТБ – складно відстежити ефективність. Не вимірюючи результат, не можна його контролювати. Звичайно, у ТБ форматі є Грід, в якому видно, скільки переглянуло рекламу. Але цей показник не такий точний, як у цифровій рекламі. Це головний недолік, який навряд чи вдасться перекрити. Тому у 2019 році ефективно працюватиме симбіоз рекламних каналів, якщо буде змінено підхід.

Оцінювання результатів рекламних кампаній

Якщо говорити про рекламу в соцмережах або інших інтернет сервісах, то існує безліч лічильників. Важливу роль грає завдання рекламної кампанії – покупка, анонс нової лінійки чи інше. Залежно від завдання та мети вже вибирається спосіб підрахунку. Ідеальна формула – це коли бізнес можна подати у вигляді простого математичного завдання. Ви знаєте собівартість свого продукту, маржинальність та визначаєте ціну за клієнта, яку можете заплатити, щоб лишитися в плюсі. Сучасні методи реклами з кожним роком все точніше дають нам дані про ціну клієнта і завдяки цьому всі у виграші.

Світові тренди 2018 року на рекламному ринку України

Це складно спрогнозувати, але якщо говорити про 2018 рік, то багато великих компаній зважилися на редизайн та рестайлінг – Розетка, Укрзалізниця, Ukraine now. Відповідно і рекламні кампанії були зроблені досить сміливо та оригінально. І чим більше великих компаній показуватимуть, що вони роблять щось круте і залишаються на плаву, тим більше інші компанії бачитимуть це і повторюватимуть. Тому все залежить від нас. Тішить, що наздогнати світовий тренд у нас є всі шанси, бо українські уми – це справжнє золото. Дуже багато дизайнерів та фахівців з IT сфери працюють на західний ринок. Відповідно і компетенція таких фахівців може допомогти вийти на новий рівень набагато швидше за інших.

Прогноз розвитку та змін рекламного ринку України у 2019 році

Перехід у digital. Сподіваюся, хтось із українських ТБ каналів ризикне і спробує зробити аналог Netflix. «Бульбашка» реклами в Instagram, якщо не у 2019, то через пару років може луснути, оскільки виробиться імунітет. Блогерство розвиватиметься, але споживач стане більш вимогливим до контенту. Youtube вже зробив платну передплату. Цікавий крок, але не зовсім ясно, як тепер рекламодавець зможе стикатися з людьми, які мають передплату.

Глобальним трендом для бізнесу стає щирість, чесність, прозорість. Раніше це була велика проблема між клієнтами та рекламними агентствами. Клієнти не розуміли, як відбувається процес, скільки це в кого коштує, їм не надавали доступу до рекламного кабінету, надсилали дуті звіти. Зараз багато зроблено у напрямі прозорості. І клієнти це вимагають від рекламних агентств. Це сприяє розвитку довірчих відносин, можна навіть сказати, партнерських. За такого формату співпраці ефективність набагато вища для обох сторін.

Впевнений, продовжиться розвиток VR технологій та інтеграція її у рекламні кампанії. Було б непогано побачити трансформацію зовнішньої реклами та використання у ній VR технологій.

З повною версією інтерв'ю для Sostav.ua можна ознайомитись тут


Підписуйся на наш телеграм-канал
Більше цікавого про маркетинг та дизайн В нашому телеграм-каналі. Підписуйся😀