Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери

Час читання: 30 хвилин
1172

Зміст

  1. Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентика: емблеми та постери
  2. Історія олімпійських логотипів та символів: як з'явилися кільця
  3. Різні теорії того, що означають олімпійські кільця
  4. Логотипи Олімпійських ігор
  5. Олімпійський знак в Альбервілі 1992 року
  6. Вплив місцевої специфіки на логотипи
  7. Символи Олімпійських ігор 2024 року
  8. Розробка постерів для спортивного заходу
  9. Невдалі дизайнерські рішення в оформленні постерів
  10. Постери на основі оригінальних дизайнерських концепцій
  11. Постери, створені на основі громадських пропозицій
  12. Айдентика ігор у Пхенчхані
  13. Висновки
Зміст
Підписуйся на наш телеграм-канал
Більше цікавого про маркетинг та дизайн В нашому телеграм-каналі. Підписуйся😀

Символ Олімпійських ігор - це яскравий приклад успішної та сильної айдентики. Дане поняття має на увазі широкий напрямок в ніші брендингу та є візуальною частиною фірмового стилю. Завданням brand ID служить популяризація бренду та підвищення його впізнаваності у потенційної аудиторії. З його допомогою можна зробити цілісний, відмінний від інших образ, який надалі буде асоціюватися у користувачів з конкретною маркою, а в нашому випадку з міжнародними спортивними змаганнями.

Фірмовим символом заходу служить не один атрибут, а цілий набір символіки олімпійського руху: прапор зі знаком переплетених кіл гімн, присяга, гасло, нагороди учасників, вогонь, гілка рослини лавр, феєрверк, талісмани, емблема. Це унікальна та оригінальна айдентика свята спорту створює цілу персональну систему брендування. Вона відкладається у свідомості споживачів, підвищує довіру до ідеології ігор, зміцнює позиції організації. При цьому використання елементів в комерційних цілях заборонено хартією. Така цілісність економить витрати на рекламу й забезпечує змагань фірмовий стиль, яким не володіють ні одні інші змагання у світі.

Логотипи ігор кардинально змінювалися за весь час існування проекту, через те, що їх завдання полягає в зображення головних тенденцій актуального часу. До створення дизайну залучаються передові майстра й сама громадськість, які разом здатні акумулювати ідеї, стилі й технічні можливості, задаючи вектор розвитку концепції оформлення на наступні роки.

Захід - це спортивна подія всесвітнього рівня, а також вагомий проект для іміджу та слави місця, в якому проводиться дійство. Держава розраховує не тільки на відшкодування витрат коштом стимуляції галузі туризму, розваг й сфери обслуговування (готелі, ресторани, кафе, готелі й т.д.), але і сприймає це як інструмент для поліпшення національного престижу.

Олімпійська символіка допомагає зробити свято яскравим, незабутнім, унікальним, що привертає увагу громадськості по всьому світу. Айдентика багатогранна й комплексна, тому в цьому матеріалі будуть розглянуті найбільш значущі приклади й кілька промахів, допущених при розробці логотипів.

Історія олімпійських логотипів та символів: як з'явилися кільця

Основний символ події - це прапор із зображенням схрещених кілець. П'ять кіл на білому тлі є найбільш впізнаваним логотипом. Концепція належить людині з ім'ям П'єр де Кубертен, який оприлюднив її в 1913 році. Зразок був представлений громадськості на паризькому конгресі, де зібрався міжнародний комітет з ведення спортивного змагання.

Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №1

Спочатку графічна емблема змагань була придумана Францією, але в постерах та на атрибутиці заходу 1924 року в столиці вони не були використані. Старий варіант нині доступний в Лозанні у музейному залі, присвяченому святу. Однак деякі провідні фахівці вважають, що вперше на офіційному рівні ідею використовували в столиці Німеччини в 1936 році. Інші дослідники впевнені, що це заслуга змагання 1932 року.

Різні теорії того, що означають олімпійські кільця

Неоднозначно думку й щодо того, що означають олімпійські кільця. Цей знак містить п'ять кіл, розміщених у два рівні: на першому 3 штуки, на другому знаходиться 2. Забарвлення елементів строкате й включає символічні кольори. Трактування емблеми має такі версії:
Кожна окружність - це континенти, позначені певним відтінком. Світлий однотонний фон означає мирне небо та єдність усіх них. Цікава деталь: прапор всіх країн має як мінімум 1 тон з гами знака. Але, щоб відійти від національної нерівності, це поділ кольорів зараз не вважається актуальним.

Версія згідно з концепцією Карла Юнга роз'яснює емблему інакше. Що означають олімпійські кільця по його теорії: різнокольорові кола - це позначення типів енергії: води, ґрунту, металу, вогню й дерева. Вивчаючи філософію Китаю, він об'єднав символ життєвої енергетики, тобто окружності з 5-ю забарвленнями.

Цей варіант був запропонований пізніше все тим же психологом. Він доповнив, що це символ п'ятиборства, кожен колір якого позначає змагання: плавання, фехтування, біг, кінний спорт, стрілянину.

Кільця Олімпіади мають багатогранне значення. Розглядаючи їх як айдентику, стає ясно, що логотип універсальний, поєднується з будь-якими компонентами, що вводяться на знову проводяться змаганнях, і він зображає філософію свята, яку підтримують мільйони уболівальників.

Логотипи Олімпійських ігор

Емблема з кільцями обов'язкова для кожного заходу, але не єдина. Є графічний символ, який змінюється у зв'язку з місцем та часом організації святкування. Він відіграє основну роль у фірмовому бренду міста, що приймає гостей, або навіть всієї країни. У ньому відбиваються додаткова ідеологія, цінності та філософія, які автори прагнуть піднести фанатам.

Логотипи, які містять національний символізм й місцеві визначні пам'ятки:


  • Лос-Анджелес - тисяча дев'ятсот тридцять два. Був використаний Американський Щит із зображенням зірок й смуг, число яких дорівнює кількості штатів. Окрасою стали кільця, гасло ігор та гілка (цей символ є на гербі країни й включено до переліку атрибутики свята). Орел на щиті дивиться на лавр, що зображає прагнення держави до світу.
  • Лондон-1 948. Зображення ґрунтується на Вестмінстерському абатстві та Біг-Бені, що показує час початку змагань. Шрифт для підпису англійський класичний, демонструє місцевий колорит.
  • Рим-60. Логотипи ігор цієї події прикрасила Капітолійська вовчиця із зазначенням дати свята римськими цифрами.
  • Москва-80. Складний логотип об'єднав в собі зображення МДУ, доріг, що призводять до зірки, трирівневу вершину, як відсилання до п'єдесталу переможців. При цьому колірна гамма червона, а на першому місці переможця зоряний знак СРСР, як позначення верховенства комунізму.
  • Лос-Анджелес 1984. Олімпійський знак містив п'ятикутну зірку в кількості, що дорівнює числу кольорів на прапорі США й числу переможців на почесному п'єдесталі. Смуги прикрасили загальний дизайн та надали йому національного духу Америки.


  • Як можна помітити усі наведені приклади не просто служать логотипом свята, а й грають роль фірмової айдентики, що відбиває цінності та філософію національного рівня.

    Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №2

    Олімпійський знак в Альбервілі 1992 року

    Емблема Олімпійських ігор цього року заслуговує на особливу увагу. Вона символізувала один з основних деталей заходу - вогонь. Але шанувальники дійства помітили й іншу схожість. Зовні символ французького свята спорту нагадував прапор Данії.

    Історики розтлумачили ситуацію. Згідно з їхніми твердженнями, це прапор герцогства Савойя, яке існувало в 15-19 століттях у Франції. У якості підтвердження виступив й факт наявності хреста на зображенні. Аналогічний елемент є на савойському гербі.

    Офіційний прапор французів інтерпретувався у вигляді трьох смуг під факелом. Вони грали роль чаші, слідів від лиж й мали синьо-біло-червоне забарвлення. Але багато хто не зрозумів цього через нахил ліній (в такому положенні вони схожі на перевернуту символіку Нідерландів).

    Логотипи ігор цього періоду в цілому були тематично виправдані, оскільки містили акцент на символізмі міста, що приймає. Просто схожість деталей викликала обговорення. Але організатори пізніше сказали, що навпроти ситуація стала корисна, оскільки люди серйозно зацікавилися історією французького міста, що приймає гравців олімпіади.

    Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №3

    Вплив місцевої специфіки на логотипи

    Тематику знаків іноді задають місцеві визначні пам'ятки, які є частиною іміджевого статусу приймаючого міста.

    Кілька прикладів:

  • Гельсінкі 1952 р. Символи Олімпійських ігор містили вигляд стадіону, де повинен був проходити міжнародний конкурс в 1940 році. Свято скасували через початок війни. У зв'язку з цим фірмовий знак відбивав місце проведення, й сталість спортивного об'єднання.
  • Ліллехаммер 1994 р. Центральну частину в емблемі зайняло полярне світіння, яке уособлює якості, схожі для природного явища й спорту: видовищність, силу, яскравість емоцій, напруження. На додаток були нанесені шматочки льоду, що зображають специфіку змагань.
  • Турин 2006 р. Символ Олімпіади мав вигляд головної визначної пам'ятки міста - вежі Mole Antonelliana. Сніжинки на куполі показували суть конкурсу.
  • Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №4

    Організатори продемонстрували зв'язок святкування з самими містами, що ще раз вказує на масштабність заходу й універсальність його айдентики, яка адаптується під індивідуальні особливості місця проведення.

    Емблеми зі сніжинками

    Логотипи ігор зимового періоду часто включають знак сніжинки, яка крім сезону символізує симетрію, точність. Найяскравіші приклади:

  • Сараєво 1984 р. Зображення зображало боснійську вишивку національного характеру. Елемент схожий на сніжинку й на четвірку людей, що тягнуть руки до сонця. П'ятикутної сніжинки робити не стали, тому, що це зробило б відсилання до зоряного знаку СРСР, з якими на той момент у Югославії були напружені стосунки.
  • Калгарі в 1988 р. Олімпійська емблема містила національний посил, оскільки сніжинка символізує державний логотип Канади, тобто лист клена.
  • Нагано 1998 год. Знак трактувався відразу у декількох варіантах. Він відбивав тематику, промені в формі фігур символізували основні види змагань, а квітка ніс головне посилання заходу: захист природних красот. Азіати вважають, що цифра 6 (стільки було квіткових пелюсток) означає природну гармонію, тому і включили знак в атрибутику.

  • Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №5

    З прикладів видно, що один символ у різному контексті може мати відмітний сенс та посил до публіки.

    Символи Олімпійських ігор 2024 року

    Цього року спортивна гра, логотипи якої вже продумують наперед, мала заявки від 15 міст. Лідерами стали четверо з них:

    1. Рим. Атрибутика містила вигляд стародавньої пам'ятки - Колізею. ЗД картинка була декорована під офіційний прапор. Лінії позначали динамічність, забезпечуючи яскравість та символіку спорту.
    2. Париж. Проект включав зображення знаменитої паризької вежі Ейфеля. Колірна гамма складалася з національних відтінків. Світлий фон вигідно підкреслював деталі й завершував палітру прапора.
    3. Лос Анджелес. Олімпійський знак містив ангельський образ, звернений до сонячної зірки, що свідчило про прагнення до вершини та перемоги. Крило на спині трактувалося як переродження.
    4. Будапешт. Айдентика об'єднувала природні символи води й світла. Їх відображали річка Дунай і сонце. Людина на емблемі означав відкритість і прагнення, а кольорові кільця олімпіади і їх гамма вказували на символізм події.

    Перше й останнє місто списку пізніше відмовилися від проведення події через економію бюджету. Американський представник вирішив, що далекоглядно претендуватиме на наступний конкурс у 28 році. Після вибуття всіх кандидатів, залишився один варіант - столиця Франції.

    Як видно на прикладах символіка створювалася у фірмовій тематиці, завданням якої було кратно і зрозуміло донести аудиторії філософію події та особливості місця проведення.

    Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №6

    Розробка постерів для спортивного заходу

    Плакати свята відображають розширений сенс логотипу. Фірмовий знак повинен бути простим, інформативним та коротким, але цей атрибут більш місткий, оскільки повною мірою розкриває ідею організаторів. Автори для цього намагаються показати всі місцеві особливості, реалізувати креативні задуми, що дозволяють зробити свято неповторним і популярним у фанатів.

    Перші розширені логотипи ігор з'явилися при зародженні спортивного руху олімпіади. Їхня ідеологія полягала у демонстрації духу події та об'єднанні народів завдяки спорту.

    Розглянемо цікаві рішення.

    Постери ігор у Берліні 1936 року

    Символ Олімпійських ігор того часу створювався учасниками Третього Рейху, тому спортивний захід зображало нацистську філософію. Гітлерівський режим трактував подію як можливість демонстрації лідерства і перемоги арійців.

    Організатори ґрунтувалися на ідеології Фрідріха Ніцше, який створив поняття надлюдини. Так вони обґрунтовували свою думку щодо верховенства своєї нації над іншими людьми.

    На емблемі розширеного формату був намальований справжній арієць в кращому його прояві. Це повинно було підкріпити нацистську ідеологію і ще більше закріпити її у свідомості німців. Для іноземців таке посилання повинго було продемонструвати їх нижче становище.

    Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №7


    Плакати ігор у Мюнхені 1972 року

    Логотипи ігор створювалися передовими фахівцями. Дизайнер Отл Айхер розробив багатогранну айдентику, що містить емблему заходу. Вона була символом чаші факела та дороги на вершину, яка веде до вогню Олімпу.

    Публіці було виставлено двомірний варіант, тому багато хто просто не зрозуміли задуму автора. Виглядало це як інтерпретація сонця з нерівними променями, а також було схоже на криву сніжинку, але свято не було зимовим, що ще більше заплутало аудиторію. Взаємозв'язок з ОІ зимового періоду викликала колірна біло-блакитна гамма головного постера та смуги як пориви вітру. Ідея дизайну була б донесена більш точно, у разі презентації людям 3Д версії. Символіка окремих змагань вийшла більш вдалою, оскільки була доступна звичайним глядачам.

    Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №8


    Спортивний захід у Ванкувері 2010 року

    Повномірні емблеми цієї події містили три головні символіки:


  • білий фон, що говорить про зимовий час проведення конкурсу;
  • лист клена - національний знак Канади;
  • зображення природних надбань держави на кленовому листі, як відсилання до особливостей місця збору учасників.

  • Плакати додаткової категорії мали види спортсменів та пейзажів для кожної зі спортивних ніш.

    Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №9

    Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №10

    Невдалі дизайнерські рішення в оформленні постерів

    Не завжди логотипи ігор були прикладом сильної айдентики:

  • Сен-Моріц в 1948 р. Задум дизайнерів в цілому був зрозумілим. У повоєнний час агітували світ у вигляді знака сонця. Як доповнення були зображені два лижники, які дивилися на символ, позначаючи прагнення й початок мирного часу. Але помилкою стало розміщення сонця в лівій стороні, що виглядає не як схід (тобто початок), а як захід. Таке трактування навпаки сприймалася як кінець хорошого.
  • Лондон в 1948 р. Плакатний логотип містить образ Вестмінстерського абатства та Біг-Бена. Відсиланням до змагань стала давньогрецька статуя «Дискобол». Але мінусом всієї композиції стали дерева. Їх рвані крони й забарвлення створили імітацію НЕ гаю, а вибуху бомби. Аудиторія сприйняла це як акцент на військових діях, при яких нацисти розгромили Лондон.
  • Мехіко в 1968 р. В емблемі Олімпійських ігор була використана стилізація бігових доріг, а кільця були інтегровані у дату проведення свята. Чорна та зелена окружність при цьому не були вираженими через фон сірого кольору. Головний плакат з оптичною імітацією не був цілісним через розбивки картинки на нерівні частини.
  • Альбервиль 1992 р. Кільця свята були зображені у вигляді розірваних смуг, через що цілісність була порушена, візуально знак схожий на цифру 88. Це рішення гарне, але для події аналогічного року, а не для змагання 1992 р.
  • Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №11

    Наочно демонструється важливість продуманості усіх елементів, щоб вони разом були єдиним символом з доступним для аудиторії посилом. У цих випадках автори цього не досягли потрібного ефекту. Це негативно позначилося на брендингу всього заходу, викликавши непотрібні асоціації або нерозуміння публіки.

    Постери на основі оригінальних дизайнерських концепцій

    Логотипи ігор створюються ретельно. Для цього залучаються провідні спеціалісти графіки, дизайну та навіть психологи. Професійні команди досягали успіху не один раз, звернемо увагу на три основних успішних проекти:

    1. Лейк Плесіді 1932. Стрибун з трампліна був зображений на тлі білої карти країни. Море при цьому сприймається як гори, до яких й відбувається стрибок. Відмітка міста на карті виглядає як сонце, що символізує мир, радість і життєву силу.
    2. Ліллехаммер 1994. Постерні логотипи ігор містили досить абстрактне зображення. Плями, що імітують людини з факелом, одночасно схожі на береги Норвегії. Це об'єднує спортивне посилання й значущість міста як туристичного центру країни.
    3. Турин у 2006 році. Розкладка доріг на постері імітувала трикутний знак туринського свята. Символ швидкісного спуску доповнив дієвий слоган, який говорить - «Тут живе пристрасть».

    Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №12

    Дизайнери акцентували увагу на з'єднанні спортивної тематики та національних деталях, що надало успішні проекти з підвищення брендингу святкування.

    Постери, створені на основі громадських пропозицій

    Символи Олімпійських ігор формувалися з урахуванням не тільки професійної думки, а й за участю громадськості. Це зручний хід у створенні айдентики, так як він дозволяє вивчити портрет цільової аудиторії: зрозуміти, що їм подобається, як вони бачать ідею і розуміють філософію. У підсумку результат виходить близьким до публіки, а значить, краще сприймається, схвалюється і вітається людьми.

    Логотипи ігор категорії:

  • Гельсінкі-52 та Калгарі-88. Розширені емблеми наголошували на привабливість місць проведення змагань як туристичних центрів, тим самим рекламуючи міста для приїжджих гостей.
  • Осло 52 року. У цей період взимку почалася зароджуватися холодна війна, тому символіка закликала до миру. Лижні палиці як флагштоки на блакитному тлі означали бажання зберегти мирний час.
  • Нагано 98. На цьому святі завданням було просування питання про захист навколишнього середовища. Для цього логотип передбачав знак птиці на лижній палиці. Це було символом гармонії людини з природою і закликом зберігати її дорогоцінні дари.
  • Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №13

    Ці проекти були успішні й добре сприймалися аудиторією усіх країн. Успіх полягав у простоті, доступності та ясності посилання. Також в айдентиці були підняті важливі й хвилюючі багатьох людей питання громадськості, що привернуло активістів та стало рекламою філософії спортивного заходу.

    Айдентика ігор у Пхенчхані

    Символ олімпіади 2018 року варто розглянути комплексно. Емблема була створена Ха Чжон Чжу. Дизайнер використав національний шрифт. Ієрогліфи передавали головний посил всього спортивного дійства:

  • головні стихії природи: небо, земля, людина;
  • тематику події: зиму, сніг та лід.

  • Кольорова гама відповідала державному прапору та включала відтінки кілець, що добре об'єднує усі аспекти.

    Талісманом заходу був обраний Сухоран - білий тигр. Ця тварина за місцевою міфологією позначає силу, захист та довірливе ставлення. За формою він схожий на сам корейський півострів, що стало символом націоналізму.

    Логотипи ігор Олімпіади та їх айдентіка: емблеми та постери - Фото №14

    Постер цієї події так й не був офіційно регламентований. Найпоширеніший варіант по праву вважається атрибут, який зображає тигра, на тлі синьої мозаїки. Це створило прив'язку по тематиці, включило головний талісман та стало вдалим місцем для демонстрації слогана. Логотипи ігор підписані фразою «Пристрасть. Зв'язок встановлено​​», що стало зразковим перекладом сенсу.

    В цілому концепція символізму була зрозуміла, а що головне є цілісною та багатогранною. Постери, емблеми та лого перегукувалися, несли посилання до спорту й зображали особливості місця збору спортсменів. Філософія айдентики містила олімпійські положення й позицію мислення Південної Кореї. Все це утворило успішний проект з просування престижу країни та заходи міжнародного масштабу.

    Висновки

    Оцінюючи й аналізуючи логотипи ігор, можна в точності простежити взаємозв'язок цих знаків і ефективності брендингу. Видно, що ця частина роботи дуже важлива, бо не просто створює гарний вид свята, а несе філософський зміст. Такий посил формує позитивне і лояльне ставлення публіки до змагань, а також підвищує престиж міста, країни, в яких ведеться дійство.

    Підходити до розробки потрібно з точністю і серйозністю, через те, що цей інструмент дозволяє гідно представити себе на міжнародній арені, продемонструвати багату культуру та історію, місцеву красу, залучити інвестиції та туристів. Останні пункти завжди важливі для економіки, оскільки з їх допомогою можна зробити значний внесок в розвиток держави.

    До того ж використовуючи символізм змагань можна модернізувати іміджеву політику країни, поліпшити її та показати багатогранність, глибину, викликаючи інтерес потенційної аудиторії.

    Підписуйся на наш телеграм-канал
    Більше цікавого про маркетинг та дизайн В нашому телеграм-каналі. Підписуйся😀