Символ Олімпійських ігор - це яскравий приклад успішної та сильної айдентики. Дане поняття має на увазі широкий напрямок в ніші брендингу та є візуальною частиною фірмового стилю. Завданням brand ID служить популяризація бренду та підвищення його впізнаваності у потенційної аудиторії. З його допомогою можна зробити цілісний, відмінний від інших образ, який надалі буде асоціюватися у користувачів з конкретною маркою, а в нашому випадку з міжнародними спортивними змаганнями.
Фірмовим символом заходу служить не один атрибут, а цілий набір символіки олімпійського руху: прапор зі знаком переплетених кіл гімн, присяга, гасло, нагороди учасників, вогонь, гілка рослини лавр, феєрверк, талісмани, емблема. Це унікальна та оригінальна айдентика свята спорту створює цілу персональну систему брендування. Вона відкладається у свідомості споживачів, підвищує довіру до ідеології ігор, зміцнює позиції організації. При цьому використання елементів в комерційних цілях заборонено хартією. Така цілісність економить витрати на рекламу й забезпечує змагань фірмовий стиль, яким не володіють ні одні інші змагання у світі.
Логотипи ігор кардинально змінювалися за весь час існування проекту, через те, що їх завдання полягає в зображення головних тенденцій актуального часу. До створення дизайну залучаються передові майстра й сама громадськість, які разом здатні акумулювати ідеї, стилі й технічні можливості, задаючи вектор розвитку концепції оформлення на наступні роки.
Захід - це спортивна подія всесвітнього рівня, а також вагомий проект для іміджу та слави місця, в якому проводиться дійство. Держава розраховує не тільки на відшкодування витрат коштом стимуляції галузі туризму, розваг й сфери обслуговування (готелі, ресторани, кафе, готелі й т.д.), але і сприймає це як інструмент для поліпшення національного престижу.
Олімпійська символіка допомагає зробити свято яскравим, незабутнім, унікальним, що привертає увагу громадськості по всьому світу. Айдентика багатогранна й комплексна, тому в цьому матеріалі будуть розглянуті найбільш значущі приклади й кілька промахів, допущених при розробці логотипів.
Історія олімпійських логотипів та символів: як з'явилися кільця
Основний символ події - це прапор із зображенням схрещених кілець. П'ять кіл на білому тлі є найбільш впізнаваним логотипом. Концепція належить людині з ім'ям П'єр де Кубертен, який оприлюднив її в 1913 році. Зразок був представлений громадськості на паризькому конгресі, де зібрався міжнародний комітет з ведення спортивного змагання.
Спочатку графічна емблема змагань була придумана Францією, але в постерах та на атрибутиці заходу 1924 року в столиці вони не були використані. Старий варіант нині доступний в Лозанні у музейному залі, присвяченому святу. Однак деякі провідні фахівці вважають, що вперше на офіційному рівні ідею використовували в столиці Німеччини в 1936 році. Інші дослідники впевнені, що це заслуга змагання 1932 року.
Різні теорії того, що означають олімпійські кільця
Неоднозначно думку й щодо того, що означають олімпійські кільця. Цей знак містить п'ять кіл, розміщених у два рівні: на першому 3 штуки, на другому знаходиться 2. Забарвлення елементів строкате й включає символічні кольори. Трактування емблеми має такі версії:
Кожна окружність - це континенти, позначені певним відтінком. Світлий однотонний фон означає мирне небо та єдність усіх них. Цікава деталь: прапор всіх країн має як мінімум 1 тон з гами знака. Але, щоб відійти від національної нерівності, це поділ кольорів зараз не вважається актуальним.
Версія згідно з концепцією Карла Юнга роз'яснює емблему інакше. Що означають олімпійські кільця по його теорії: різнокольорові кола - це позначення типів енергії: води, ґрунту, металу, вогню й дерева. Вивчаючи філософію Китаю, він об'єднав символ життєвої енергетики, тобто окружності з 5-ю забарвленнями.
Цей варіант був запропонований пізніше все тим же психологом. Він доповнив, що це символ п'ятиборства, кожен колір якого позначає змагання: плавання, фехтування, біг, кінний спорт, стрілянину.
Кільця Олімпіади мають багатогранне значення. Розглядаючи їх як айдентику, стає ясно, що логотип універсальний, поєднується з будь-якими компонентами, що вводяться на знову проводяться змаганнях, і він зображає філософію свята, яку підтримують мільйони уболівальників.
Логотипи Олімпійських ігор
Емблема з кільцями обов'язкова для кожного заходу, але не єдина. Є графічний символ, який змінюється у зв'язку з місцем та часом організації святкування. Він відіграє основну роль у фірмовому бренду міста, що приймає гостей, або навіть всієї країни. У ньому відбиваються додаткова ідеологія, цінності та філософія, які автори прагнуть піднести фанатам.
Логотипи, які містять національний символізм й місцеві визначні пам'ятки:
Як можна помітити усі наведені приклади не просто служать логотипом свята, а й грають роль фірмової айдентики, що відбиває цінності та філософію національного рівня.
Олімпійський знак в Альбервілі 1992 року
Емблема Олімпійських ігор цього року заслуговує на особливу увагу. Вона символізувала один з основних деталей заходу - вогонь. Але шанувальники дійства помітили й іншу схожість. Зовні символ французького свята спорту нагадував прапор Данії.
Історики розтлумачили ситуацію. Згідно з їхніми твердженнями, це прапор герцогства Савойя, яке існувало в 15-19 століттях у Франції. У якості підтвердження виступив й факт наявності хреста на зображенні. Аналогічний елемент є на савойському гербі.
Офіційний прапор французів інтерпретувався у вигляді трьох смуг під факелом. Вони грали роль чаші, слідів від лиж й мали синьо-біло-червоне забарвлення. Але багато хто не зрозумів цього через нахил ліній (в такому положенні вони схожі на перевернуту символіку Нідерландів).
Логотипи ігор цього періоду в цілому були тематично виправдані, оскільки містили акцент на символізмі міста, що приймає. Просто схожість деталей викликала обговорення. Але організатори пізніше сказали, що навпроти ситуація стала корисна, оскільки люди серйозно зацікавилися історією французького міста, що приймає гравців олімпіади.
Вплив місцевої специфіки на логотипи
Тематику знаків іноді задають місцеві визначні пам'ятки, які є частиною іміджевого статусу приймаючого міста.
Кілька прикладів:
Організатори продемонстрували зв'язок святкування з самими містами, що ще раз вказує на масштабність заходу й універсальність його айдентики, яка адаптується під індивідуальні особливості місця проведення.
Емблеми зі сніжинками
Логотипи ігор зимового періоду часто включають знак сніжинки, яка крім сезону символізує симетрію, точність. Найяскравіші приклади:
З прикладів видно, що один символ у різному контексті може мати відмітний сенс та посил до публіки.
Символи Олімпійських ігор 2024 року
Цього року спортивна гра, логотипи якої вже продумують наперед, мала заявки від 15 міст. Лідерами стали четверо з них:
- Рим. Атрибутика містила вигляд стародавньої пам'ятки - Колізею. ЗД картинка була декорована під офіційний прапор. Лінії позначали динамічність, забезпечуючи яскравість та символіку спорту.
- Париж. Проект включав зображення знаменитої паризької вежі Ейфеля. Колірна гамма складалася з національних відтінків. Світлий фон вигідно підкреслював деталі й завершував палітру прапора.
- Лос Анджелес. Олімпійський знак містив ангельський образ, звернений до сонячної зірки, що свідчило про прагнення до вершини та перемоги. Крило на спині трактувалося як переродження.
- Будапешт. Айдентика об'єднувала природні символи води й світла. Їх відображали річка Дунай і сонце. Людина на емблемі означав відкритість і прагнення, а кольорові кільця олімпіади і їх гамма вказували на символізм події.
Перше й останнє місто списку пізніше відмовилися від проведення події через економію бюджету. Американський представник вирішив, що далекоглядно претендуватиме на наступний конкурс у 28 році. Після вибуття всіх кандидатів, залишився один варіант - столиця Франції.
Як видно на прикладах символіка створювалася у фірмовій тематиці, завданням якої було кратно і зрозуміло донести аудиторії філософію події та особливості місця проведення.
Розробка постерів для спортивного заходу
Плакати свята відображають розширений сенс логотипу. Фірмовий знак повинен бути простим, інформативним та коротким, але цей атрибут більш місткий, оскільки повною мірою розкриває ідею організаторів. Автори для цього намагаються показати всі місцеві особливості, реалізувати креативні задуми, що дозволяють зробити свято неповторним і популярним у фанатів.
Перші розширені логотипи ігор з'явилися при зародженні спортивного руху олімпіади. Їхня ідеологія полягала у демонстрації духу події та об'єднанні народів завдяки спорту.
Розглянемо цікаві рішення.
Постери ігор у Берліні 1936 року
Символ Олімпійських ігор того часу створювався учасниками Третього Рейху, тому спортивний захід зображало нацистську філософію. Гітлерівський режим трактував подію як можливість демонстрації лідерства і перемоги арійців.
Організатори ґрунтувалися на ідеології Фрідріха Ніцше, який створив поняття надлюдини. Так вони обґрунтовували свою думку щодо верховенства своєї нації над іншими людьми.
На емблемі розширеного формату був намальований справжній арієць в кращому його прояві. Це повинно було підкріпити нацистську ідеологію і ще більше закріпити її у свідомості німців. Для іноземців таке посилання повинго було продемонструвати їх нижче становище.
Плакати ігор у Мюнхені 1972 року
Логотипи ігор створювалися передовими фахівцями. Дизайнер Отл Айхер розробив багатогранну айдентику, що містить емблему заходу. Вона була символом чаші факела та дороги на вершину, яка веде до вогню Олімпу.
Публіці було виставлено двомірний варіант, тому багато хто просто не зрозуміли задуму автора. Виглядало це як інтерпретація сонця з нерівними променями, а також було схоже на криву сніжинку, але свято не було зимовим, що ще більше заплутало аудиторію. Взаємозв'язок з ОІ зимового періоду викликала колірна біло-блакитна гамма головного постера та смуги як пориви вітру. Ідея дизайну була б донесена більш точно, у разі презентації людям 3Д версії. Символіка окремих змагань вийшла більш вдалою, оскільки була доступна звичайним глядачам.
Спортивний захід у Ванкувері 2010 року
Повномірні емблеми цієї події містили три головні символіки:
Плакати додаткової категорії мали види спортсменів та пейзажів для кожної зі спортивних ніш.
Невдалі дизайнерські рішення в оформленні постерів
Не завжди логотипи ігор були прикладом сильної айдентики:
Наочно демонструється важливість продуманості усіх елементів, щоб вони разом були єдиним символом з доступним для аудиторії посилом. У цих випадках автори цього не досягли потрібного ефекту. Це негативно позначилося на брендингу всього заходу, викликавши непотрібні асоціації або нерозуміння публіки.
Постери на основі оригінальних дизайнерських концепцій
Логотипи ігор створюються ретельно. Для цього залучаються провідні спеціалісти графіки, дизайну та навіть психологи. Професійні команди досягали успіху не один раз, звернемо увагу на три основних успішних проекти:
- Лейк Плесіді 1932. Стрибун з трампліна був зображений на тлі білої карти країни. Море при цьому сприймається як гори, до яких й відбувається стрибок. Відмітка міста на карті виглядає як сонце, що символізує мир, радість і життєву силу.
- Ліллехаммер 1994. Постерні логотипи ігор містили досить абстрактне зображення. Плями, що імітують людини з факелом, одночасно схожі на береги Норвегії. Це об'єднує спортивне посилання й значущість міста як туристичного центру країни.
- Турин у 2006 році. Розкладка доріг на постері імітувала трикутний знак туринського свята. Символ швидкісного спуску доповнив дієвий слоган, який говорить - «Тут живе пристрасть».
Дизайнери акцентували увагу на з'єднанні спортивної тематики та національних деталях, що надало успішні проекти з підвищення брендингу святкування.
Постери, створені на основі громадських пропозицій
Символи Олімпійських ігор формувалися з урахуванням не тільки професійної думки, а й за участю громадськості. Це зручний хід у створенні айдентики, так як він дозволяє вивчити портрет цільової аудиторії: зрозуміти, що їм подобається, як вони бачать ідею і розуміють філософію. У підсумку результат виходить близьким до публіки, а значить, краще сприймається, схвалюється і вітається людьми.
Логотипи ігор категорії:
Ці проекти були успішні й добре сприймалися аудиторією усіх країн. Успіх полягав у простоті, доступності та ясності посилання. Також в айдентиці були підняті важливі й хвилюючі багатьох людей питання громадськості, що привернуло активістів та стало рекламою філософії спортивного заходу.
Айдентика ігор у Пхенчхані
Символ олімпіади 2018 року варто розглянути комплексно. Емблема була створена Ха Чжон Чжу. Дизайнер використав національний шрифт. Ієрогліфи передавали головний посил всього спортивного дійства:
Кольорова гама відповідала державному прапору та включала відтінки кілець, що добре об'єднує усі аспекти.
Талісманом заходу був обраний Сухоран - білий тигр. Ця тварина за місцевою міфологією позначає силу, захист та довірливе ставлення. За формою він схожий на сам корейський півострів, що стало символом націоналізму.
Постер цієї події так й не був офіційно регламентований. Найпоширеніший варіант по праву вважається атрибут, який зображає тигра, на тлі синьої мозаїки. Це створило прив'язку по тематиці, включило головний талісман та стало вдалим місцем для демонстрації слогана. Логотипи ігор підписані фразою «Пристрасть. Зв'язок встановлено», що стало зразковим перекладом сенсу.
В цілому концепція символізму була зрозуміла, а що головне є цілісною та багатогранною. Постери, емблеми та лого перегукувалися, несли посилання до спорту й зображали особливості місця збору спортсменів. Філософія айдентики містила олімпійські положення й позицію мислення Південної Кореї. Все це утворило успішний проект з просування престижу країни та заходи міжнародного масштабу.
Висновки
Оцінюючи й аналізуючи логотипи ігор, можна в точності простежити взаємозв'язок цих знаків і ефективності брендингу. Видно, що ця частина роботи дуже важлива, бо не просто створює гарний вид свята, а несе філософський зміст. Такий посил формує позитивне і лояльне ставлення публіки до змагань, а також підвищує престиж міста, країни, в яких ведеться дійство.
Підходити до розробки потрібно з точністю і серйозністю, через те, що цей інструмент дозволяє гідно представити себе на міжнародній арені, продемонструвати багату культуру та історію, місцеву красу, залучити інвестиції та туристів. Останні пункти завжди важливі для економіки, оскільки з їх допомогою можна зробити значний внесок в розвиток держави.
До того ж використовуючи символізм змагань можна модернізувати іміджеву політику країни, поліпшити її та показати багатогранність, глибину, викликаючи інтерес потенційної аудиторії.