Що таке патерн – маленький секрет великого успіху

Час читання: 9 хвилин
5239

Зміст

  1. Що таке патерни та їх відмінності від ритму та повторення?
  2. Як використовувати патерн у дизайні?
  3. Основні базові елементи патернів
  4. Патерн у дизайні українських брендів
  5. Як створити патерн самостійно?
Зміст
Підписуйся на наш телеграм-канал
Більше цікавого про маркетинг та дизайн В нашому телеграм-каналі. Підписуйся😀

Патерн - це малюнок, що складається з чергування дрібних елементів без помітних кордонів, що створює видимість нескінченного орнаменту.

У перекладі з англійської «pattern» означає - шаблон, модель, візерунок, зразок, структуру. Його використання робить сайт динамічним, дозволяє сформувати індивідуальний фірмовий стиль, надати бренду впізнаваності.

Візерунок може бути абстрактним, літерно-цифровим, геометричним, рослинним, та повинен виглядати як цілісний компонент.

Патерни бувають:

  • Простими – з нехитрим розташуванням елементів на рівній відстані.

  • Складними – що включають переплетення, напівтіні, градієнти.

При правильному виборі їх можна застосовувати, створюючи будь-який проєкт – від особистого блогу до корпоративної платформи. Патерн – це один із ключових інструментів створення фірмового сайту та брендбука компанії.

Що таке патерн – маленький секрет великого успіху - Фото №1

Що таке патерни та їх відмінності від ритму та повторення?

Його часто плутають з іншими прийомами дизайну – повторенням і ритмом, хоча між цими поняттями існують важливі відмінності.

Повторення привертає увагу користувача тим, що елементи зображення, маючи спільні риси, все ж таки відрізняються. Його застосовують для створення фону, в цьому випадку велике "полотно" створюється з менших фрагментів, які дуже схожі, проте є автономними та унікальними. Межі стиків практично непомітні, ненав'язливі, але є. Картинка виглядає гармонійною за рахунок параметрів, що об'єднують (кольори, форми, текстури).

Поняття «ритм» інтуїтивно зрозуміле, коли говорять про звуки, але у візуальному застосуванні дещо інакше. Мається на увазі розставляння предметів із певними інтервалами. Існує кілька різновидів ритму в дизайні:

  1. Випадковий – хаотичний інтервал розташування елементів із збереженням гармонії.

  2. Регулярний – чітке дотримання послідовності звичне та просте для сприйняття.

  3. Чергуючий - елементи розміщуються з дотриманням закономірності, але з періодичним використанням декількох різних інтервалів, що відводить дизайн від нудного статичного малюнку.

  4. Прогресивний – компонування різної відстані між елементами, використання світлотіні дозволяє імітувати рух.

  5. Плавний – лінія хвилі, що простежується у розташуванні предметів.

Порівнюючи їх між собою, стає зрозуміло, що таке патерн. Він ширший, ніж ритм, і використовує зовсім інші принципи, ніж повторення. Усього існує 9 видів патерну:

  1. Асиметричний – елементи дизайну розташовуються у хаотичній послідовності, але при цьому цілісне зображення виглядає гармонійним.

  2. Симетричний – дзеркальне розташування (від простого до складного) створює чітко збалансовану картинку.

  3. Сітка - утворюється шляхом накладання один на один однакових за формою та розташуванням чотирикутників. Такий дизайн виглядає лаконічно і добре утримує увагу того, хто дивиться.

  4. Лінійний - чудовий варіант, що дозволяє підкреслити головне. Лінії, розташовані вздовж важливої ​​інформації, автоматично спрямовують до неї погляд читача.

  5. Централізований – цінний контент знаходиться в оточенні візерунка, периферія відтіняє центр.

  6. Спіральний – елементи дизайну утворюють колообіг нескінченних повторень, що створює легку гіпнотичну дію. Спіраль асоціюється з рухом і може наголосити на розвиток компанії, її зростання.

  7. Кластеризація – групи елементів створюють частину візерунка, а частини складаються у цільне зображення. Загальний вид патерну створюється з багатьох кластерів.

  8. Фрактальний – дрібні деталі дизайну симетрично повторюються, з'єднуючись між собою, утворюючи масштабні одиниці. Наприклад, ланцюг, що складається з окремих, скріплених між собою ланок.

  9. Радіальний – також створений на основі кола, але на відміну від спірального, у ньому елементи не закручуються у напрямку центру, а відходять із середини, як пелюстки квітки із серцевини чи кола на воді від кинутого каменю.

Правильно придуманий патерн у дизайні українських брендів допомагає повніше донести до споживача інформацію про продукт, цінності марки.

Що таке патерн – маленький секрет великого успіху - Фото №2

Як використовувати патерн у дизайні?

Завдяки тому, що послідовність безшовного малюнку здатна простягатися нескінченно на всі боки, патерни ідеально підходять для сучасних сайтів з «гумової» версткою, але також їх застосовують для:

1. Оформлення презентацій

Тут патерни грають роль гіда у структурі, з їх допомогою легко розподілити інформацію за рівнем пріоритету. Застосуванням різних візерунків можна привернути увагу аудиторії до ключових моментів, зробити доповідь жвавішою, різноманітнішою, не дати глядачам втратити інтерес. Зрештою це просто красивіше, ніж примітивне виконання на ідеально білому «простирадлі».

2. Дизайну робочого одягу

Якщо патерн є справді унікальним, то тканину з аналогічним принтом доведеться замовляти, для цього потрібно знайти гідного виконавця, щоб речі співробітників за кілька місяців не втратили початковий лиск. Сорочки, халати, футболки, краватки та шийні хустки, головні убори – будь-які предмети гардеробу з нанесеним фірмовим візерунком підвищують рівень довіри клієнтів до компанії.

3. Надання унікальності офісному інтер'єру

Це один із найпростіших і найефектніших способів зробити приміщення нестандартним і привабливим, створити в ньому свою особливу атмосферу. Використовуючи корпоративні кольори та патерн у дизайні будівлі, куди приходять відвідувачі, можна на рівні підсвідомості закріпити у них зв'язок візуального образу з отриманими емоціями. У приміщеннях, призначених виключно для працівників, такий прийом зміцнює командний дух, підвищує мотивацію.

4. Розробки етикеток, упаковок

Привабливе оформлення товару не менш важливе, ніж його якість, адже саме на пакування покупець одразу звертає увагу, вона спонукає його взяти продукт до рук, а потім – і до свого кошика. Вміло використовуючи патерн у дизайні та знаючи цільову аудиторію, можна творити прориви у продажах. Наприклад, арт-шоколад марки Marou користується високою популярністю не лише через смак, а й через обкладинки. Колекціонери оголошують справжнє полювання за кожним новим пакувальним рішенням, виявляючи особливий інтерес до лімітованих серій.

Що таке патерн – маленький секрет великого успіху - Фото №3

5. Оформлення сторінок у соціальних мережах, корпоративних сайтів

Важко уявити сучасний веб-дизайн без використання патернів. З ними сторінки сайту набувають яскравості, привабливості для відвідувача. Візерунок чудово впорається з роллю фону, замінивши собою нудний білий або сірий стандартний простір. Використання патернів актуальне для соціальних мереж бізнесу оскільки є елементом брендування. Вважають, що солідним компаніям підходять геометричні або абстрактні візерунки, витримані в спокійних благородних тонах, а тим, кому фірмовий стиль дозволяє деяку частку пустощів і креативу, цілком можуть дозволити собі щось фривольне.

6. Створення фірмового стилю

Унікальний малюнок підвищує впізнаваність, допомагаючи популяризувати бренд. Бажано забезпечити відповідність елементів візерунка зі специфікою бізнесу, наприклад, виробник вина може використовувати переплетення лози, меду – стільники. Яскравий орнамент, що запам'ятовується, швидко починає викликати в аудиторії асоціації з продукцією навіть без прямої вказівки на неї, як, скажімо, схрещені золотисті літери LV і квітки, розміщені на коричневому тлі, відразу ж навівають думки про Louis Vuitton - всесвітньо відомий французький модний будинок.

Що таке патерн – маленький секрет великого успіху - Фото №4

Крім того, чашки, пакети, календарі, блокноти, поліграфічна продукція, паперові стаканчики, оформлені з використанням корпоративного патерну, дозволяють займатися просуванням компанії без прямої реклами, вигідно виділитися серед конкурентів.

Основні базові елементи патернів

Будь-яка іконка може бути використана як фрагмент патерну, проте, як показує практика, найбільш популярними та у попиті є геометричні мотиви, де кожна форма має свій неповторний вплив на сприйняття клієнта.

КРУГИ, ОВАЛИ, ЕЛІПСИ

Створюють атмосферу доброзичливості, взаємодопомоги, єдності. Округлі лінії викликають думки про безпеку, а застосування теплих тонів посилює це враження. Це дає можливість розслабити відвідувача, привернути його до себе.

ЛІНІЇ

Серед суєти та хаосу навколишнього світу смуги виглядають гармонійно, лаконічно і погляд просто сам притягується до такого зображення. Вертикальні лінії викликають приплив бадьорості, солідарності та натхнення. Горизонтальні, хвилясті – спокою, умиротворення, невимушеності та витонченості. Надто контрастні кольори та велика частота ліній провокують неприємне почуття аж до стресу.

ТРИКУТНИКИ

Здійснення руху, динаміки, зростання. Подібний дизайн повідомить відвідувача, що саме тут він може отримати мотивацію до нових здобутків та високий результат.

КВАДРАТИ, ПРЯМОКУТНИКИ, РОМБИ

Створюють чітко структурований простір. Включають логіку та аналітику, асоціюються з надійністю, стабільністю. Якщо потрібно організувати клієнта, спонукнути його зосередитися, чотирикутні фігури дозволять максимально досягти бажаного ефекту.

ЛАМАНІ ЛІНІЇ, ЗИГЗАГИ

Створюють посилання щодо мінливості, швидкості, енергійності, сили. Таким орнаментом можна підкреслити креативність, натиск, легкість, прорив.

Прості геометричні фігури сприймаються швидше, доступніші. Краще запам'ятовуються, у порівнянні зі складними, хаотичними. Велике значення має колірна гамма елементів, рекомендується в якості основної палітри використовувати не більше 4 відтінків, інакше великий ризик викликати негативні почуття у того, хто дивиться на патерн. Проєктування картинки має відбуватися з огляду на те, що 90% попередніх оцінок товару дається, виходячи з кольору його упаковки.

Що таке патерн – маленький секрет великого успіху - Фото №5

Проведені дослідження показали, що й не так сам колір впливає на рівень симпатій, скільки його доречність стосовно продукту та емоцій, які покупка має викликати у споживача. Патерн, проєктування якого розпочинається задля відриву від конкурентів і збільшення продажів, може ґрунтуватися на психологічному принципі «ефекту ізоляції». Результати дослідження чітко продемонстрували, що люди краще запам'ятовують щось, коли воно яскраво виокремлюється з ряду аналогічних пропозицій кольором, формою, матеріалом упаковки.

Патерн у дизайні українських брендів

Більшість компаній використовують патерн невдало, він не несе ніякого смислового навантаження, не підкреслює унікальність та особливі якості продукції, послуг, імені. По суті, потужний інструмент перетворюється на щось невиразне для заповнення порожнин, не більше.

Якісний орнамент можна нанести на будь-який предмет і це буде доречним і гармонійним. Патерн у дизайні українських брендів часто буває надто яскравим, перенасиченим і ні про що не говорить, тому що його не пропускають через призму самої компанії, користі від такого малюнку мало.

Що таке патерн – маленький секрет великого успіху - Фото №6

Гайдлайн
ЗАМОВИТИ Гайдлайн

Як створити патерн самостійно?

Знаючи, що таке патерни, необов'язково замовляти їх у спеціалістів веб-дизайну, зробити якісні унікальні зображення можна самостійно.

Найлегший спосіб створити нескладні патерни – це проєктування зображень онлайн-генератором. Більшість сервісів містять набір шаблонів та налаштувань, погравшись з якими можна надати стартовому варіанту деяку унікальність. Ось найбільш зручні та функціональні генератори.

PATTERNIZER

Сервіс зі скромним функціоналом, що пропонує створювати візерунки тільки з ліній, але їх можна накладати один на одну та отримати в результаті перетин чотирикутних фігур. Не зважаючи на убогість можливостей, дозволяє отримати фактичний дуже якісний і унікальний малюнок з цікавою структурою.

PATTERNCOOLER

Генератор має вражаючий набір шаблонів, що містить величезну кількість різних іконок, мотивів та фігур. Будь-яка заготовка може бути змінена, редагуються накладання, палітра кольорів і текстура. Має зручний та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс.

STRIPED BACKGROUNDS

Попри мінімалістичність, простий, як і все геніальне. З його допомогою можна створити, наприклад, композицію із п'яти паралельних смуг різних відтінків. Виглядає свіжо, ефектно та легко.

GEOPATTERN

Відмінний варіант для тих, кому дизайн абсолютно не цікавий або купа варіантів заважає зупинитися на одному. Достатньо просто почати набирати текст, генератор сам змінюватиме фонове зображення після кожного надрукованого символу. Цікаво, що вийде наприкінці?

REPPERPATTERNS

Картинка виходить схожою на створену калейдоскопом, що має дуже оригінальний вигляд і не залишається непоміченою цільовою аудиторією. Сайт пропонує безкоштовно ознайомитись з генератором, але за повноцінну роботу доведеться заплатити невелику суму.

BACKGROUND IMAGE GENERATOR

Простий сервіс, що створює фонові зображення всього в кілька кліків. Користувачеві потрібно вибрати основний колір, малюнок, налаштувати ефекти, шуми та результат готовий.

Створюючи патерни, потрібно приділити особливу увагу колірній гамі, щоб вона була приємна для очей і не викликала бажання перевести погляд на щось спокійніше і гармонійніше.


Патерн – проєктування онлайн редактором

Цей спосіб має на увазі наявність хоча б мінімального досвіду в користуванні подібними програмами та художніх навичок, але якщо елементи будуть дуже маленькими, то завдання спроститься.

ADOBE ILLUSTRATOR CS6 І НАСТУПНІ ВЕРСІЇ

Програма призначається для професійного використання та містить масу найрізноманітнішого функціонала, тому людям, які не мають досвіду роботи з подібними редакторами, вона може здатися надто складною та страшною. Для простоти створення безшовного малюнка рекомендуємо скористатися інструкціями:

  1. Приступаючи до роботи з нуля, слід запускати нове полотно, вибираючи графічний об'єкт, який буде основою майбутнього орнаменту та пройти шлях «Об'єкт» → «Візерунок» → «Створити».

  2. Редагуючи готове зображення потрібно зайти в палітру «Зразки», двічі клацнути на ній і обрати «Об'єкт» → «Візерунок» → «Редагувати візерунок».

  3. Бажаючи змінити ім'я зображення або встановити нове, необхідно відкрити діалогове вікно «Параметри візерунка».

  4. Інші параметри за бажанням теж редагуються: поміняти розташування всіх фрагментів – «Тип фрагмента»; розмістити елементи у вигляді прямокутника – «Зміщення цегли».

Крім цього, можна змінювати ширину та висоту фрагментів, регулювати кількість копій, створювати ефекти та накладення, задавати рамку. Закінчивши роботу над візуальним об'єктом, потрібно зберегти результат у «Зразках» або скасувати зміни, якщо результат не подобається.

ADOBE PHOTOSHOP

Беззмінний лідер серед графічних редакторів пропонує безліч інструментів та іконок. Якісний та унікальний патерн створюється всього за декілька етапів.

  1. Запускається нове полотно розміром 8*8 пікселів, створюється зображення (воно дублюватиметься).

  2. Назву візерунка краще поміняти, так буде зручніше користуватися пошуком, кліки «Редагування» → «Шаблон» допоможуть призначити картинку патерном.

Подивитися, як візерунок виглядатиме в дійсності можна, відкривши чисте полотно. Необхідно вибрати в меню «Виконати заливку», натиснути на «Патерн» і обрати потрібний шаблон, він заповнить поле полотна цілком, залишається тільки обрати гаму кольорів.

GIMP

Редактор є відкритою версією Adobe Photoshop і доступний для безкоштовного завантаження. Це відмінний варіант для вирішення найпростіших завдань.

  1. Обирається пункт «Створити нове зображення»;

  2. У центр листа вставляється картинка;

  3. Інструмент «зміщення» дозволяє різати та клеїти зображення;

  4. Ставиться маркер у графі «Залити зображенням»;

  5. Домальовуються відсутні частини шаблону;

  6. Результат зберігається як патерн.

Подивитися, що вийшло, можна натиснувши Shift+B і вибравши «Меню заливки» → «Текстурою», застосувавши свіже зображення.

Що таке патерни високої якості? Працюючи з будь-яким ресурсом до створення безшовного зображення головний секрет успіху – однорідність отриманої картинки. Для цього згенерованим узором слід залити велику поверхню, якщо око не реагує на стики, сприймає орнамент єдиною цілісною площиною, отже, все пройшло добре. Якщо ж видно дірки, нерівномірне заповнення або деякі деталі випадають із загальної концепції, потрібно доопрацювати патерн.


Підписуйся на наш телеграм-канал
Більше цікавого про маркетинг та дизайн В нашому телеграм-каналі. Підписуйся😀